RANCANGAN
MENGAJAR
Nama
kelas : Tadika
Super Star
Bilangan
murid : /25 Orang
Umur : 5
Tahun
Minggu
& Hari : Minggu
23 & Hari Isnin
Tarikh
: 4 Julai 2011
Cadangan
masa : 60 minit (10.30 pagi-11.30 pagi)
Tema
: Seni, kraf dan peralatan tradisional
Tunjang
Utama : Tunjang Sains dan Teknologi (awal sains)
Tunjang
disepadukan : Tunjang
Komunikasi (Bahasa Malaysia)
Tunjang Perkembangan Fizikal dan Estetika (kretiviti)
Standard
pembelajaran utama: (ST 3.2.2) Menggunakan deria berikut dalam penerokaan alam sekitar secara terbuka : a. penglihatan
Standard
pembelajaran yang disepadukan:
i)
(BM 2.2.8) Bersoal jawab secara bersopan
ii)
(KTI 1.2.13) Menghasilkan kraf tradisional yang mudah dengan menggunakan bahan yang sesuai
Objektif
pembelajaran : Di akhir pengajaran, murid boleh :
i) murid dapat menggunakan deria penglihatan dalam penerokaan alam sekitar secara terbuka seperti melihat kad gambar pelbagai jenis tikar.
ii) murid dapat bersoal jawab secara bersopan seperti ayaman tikar asal daripada daun mengkuang, dan pokok buluh.
iii) murid dapat menghasilkan kraf tradisional yang mudah dengan menggunakan bahan yang sesuai seperti ayaman tikar daripada kertas warna.
Pengetahuan
sedia ada : Murid sudah mengenali bentuk tikar
Penerapan nilai : Peka, berani, bersungguh-sungguh, berkeyakinan, bersemangat.
Alat
Bantu Mengajar (ABM) : Komputer riba, ayaman tikar, tayangan video, kertas lukisan, kertas warna, gam dan guntung.
KBKK : Menjana idea
MI : Kecerdasan Kinestetik Tubuh
Kosa Kata :Ayaman tikar. tikar buluh dan daun mengkuang.
Kosa Kata :Ayaman tikar. tikar buluh dan daun mengkuang.
RANCANGAN MENGAJAR
LANGKAH
MASA
|
AKTIVITI PENGAJARAN DAN
PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
|
AKTIVITI
GURU
|
AKTIVITI
PELAJAR
|
||
Set
Induksi
( 5
minit )
|
1) Guru masuk ke kelas
dengan membawa segulung kertas, dan membawa komputer riba untuk tayangan video.
2) Guru meminta murid meneka apa yang ada di dalam pada gulungan kertas tersebut. |
1) Murid menanti apa
yang guru bawa dan tertanya-tanya apa ada pada gulungan tersebut.
2) Murid cuba memberi pelbagai jawapan dan meneka apa yang ada pada gulungan kertas tersebut. |
ABM
: Ayman tikar
Objektif
:
Nilai
: Peka
KBKK
: Menjana idea.
|
Langkah
1
( 10 minit
)
|
1) Guru membuka gulungan
kertas tersebut dan murid memerhati gulungan kertas tersebut dan guru menerangkan
kepada murid bahawa gulungan kertas tersebut adalah ayaman tikar dari kertas.
2) Guru meminta murid
memerhati ayaman tikar tersebut dan bersoal jawab dengan murid seperti ayaman tikar asal daripada daun mengkuang dan pokok buluh.
|
1) Murid melihat apa yang dilakukan oleh guru dan mendengar
penerangan guru.
2) Murid memerhati gulungan
tikar tersebut dan menjawab persoalan guru.
|
ABM
: Ayaman tikar
Objektif
: (i), (ii)
Nilai
: Bersungguh-sungguh.
KBKK:
Menjana idea.
|
Langkah
2
(15
minit )
|
1) Guru membuka tayangan
video mengenai jenis-jenis tikar. Contoh seperti tikar mengkuang, tikar buluh
dan sebagainya.
2) Guru menceritakan kepada murid tentang tikar dan meminta murid untuk mengeja perkataan tikar yang ada di tanyangan video tersebut dan membuka tayangan video cara bagaimana membuat ayaman tikar.
3) Guru meminta beberapa
orang murid ke hadapan untuk menyebut jenis-jenis tikar di tayangan video.
contoh: tikar, daun mengkuang, tikar mengkuang, buluh, tikar buluh, dan ayaman tikar |
1) Murid memberi
perhatian serta cuba memberi reaksi yang gembira .
2) Murid memberi perhatian
dan mengeja perkataan tikar dan seterusnya melihat video cara membuat ayaman tikar.
3) Beberapa orang murid ke hadapan dan cuba menyebut jenis-jenis tikar tersebut. contoh: tikar, daun mengkuang, tikar mengkuang, buluh, tikar buluh, dan ayaman tikar |
ABM
: Tayangan video
Objektif : (i), (ii)
Nilai : Berani. KBKK: Mnejana idea. |
Langkah
3
(20
minit )
|
1) Guru menerangkan kepada
murid tentang cara membuat ayaman tikar menggunakan kertas lukisan dan warna.
2) Guru memberi kertas lukisan,
kertas warna gam, gunting kepada murid dan meminta murid untuk membuat ayaman tikar tersebut
dengan bimbingan.
|
1) Murid dengan semangat
guru membuat ayaman tikar tersebut.
2) Murid turut menerima kertas lukisan, kertas warna gam, gunting dari guru dan membuat yaman tikar dengan adanya bimbingan dari guru. |
ABM:
kertas lukisan, kertas warna gam, gunting
Objektif
: (iii)
Nilai:
semangat.
KBKK:
Menjana idea.
|
Penutup
(5
minit )
|
1) Guru membuat rumusan tentang
pembelajaran hari ini.
2) Guru menyoal semula kepada
murid tentang jenis tikar.
|
1) Murid mendengar rumusan
guru.
2) Murid menjawab soalan
guru.
|
ABM : -
Objektif : -
Nilai: Berkeyakinan
KBKK: Menjana idea.
|
Impak
: Secara keseluruhannya, murid-murid dapat menjawab secara lisan berdasarkan
bahan yang ditunjukkan oleh guru. Bagaimanapun bilangan murid yang dapat menguasai
hanyalah 23 daripada 25 orang murid sahaja. Ini mungkin untuk membuat aktiviti mengenal
seni, kraf ataupun peralatan tradisoanal sangat sukar kerana ada ganguan yang tidak
dapat di jangka. Justeru itu, guru perlu lebih bijak dan cekap untuk mengawal
situasi pada masa itu.
LEMBARAN KERJA
4 Tahun
Warnakan kotak-kotak di bawah dengan dua warna yang berbeza.
contoh yang perlu di warnakan..
LEMBARAN KERJA
4 Tahun
Warnakan kotak-kotak di bawah dengan dua warna yang berbeza.
contoh yang perlu di warnakan..
Agen Judi Bola Bonus New Member 100%
ReplyDeleteAgen Judi Slot Games Bonus New Member 100%
Bandar Live Casino Terpercaya Bonus New Member 100%
Agen Judi Online Bonus New Member 100%
Bonus Baju Bola Jersey Gratis Dengan Minimal Deposit 150ribu
Minimal Deposit 50ribu & Withdraw 100ribu
Cashback MixParlay 100%
Bandar Sabung Ayam & Tembak Ikan
SCR99INDO Agen Judi Terpercaya Menang Berapapun Kami Proses