Friday, 9 March 2012

Rancangan Mengajar




 

RANCANGAN MENGAJAR
Nama kelas                            : Tadika Super Star 

Bilangan murid                       :            /25 Orang

Umur                                      : 5 Tahun

Minggu & Hari                       : Minggu 23 & Hari Isnin

Tarikh                                      :  4 Julai 2011

Cadangan masa                       :  60 minit (10.30 pagi-11.30 pagi)

Tema                                       : Seni, kraf dan peralatan tradisional
Tunjang Utama                       : Tunjang Sains dan Teknologi (awal sains) 

Tunjang disepadukan              : Tunjang Komunikasi (Bahasa Malaysia)
                                                 
                                                Tunjang Perkembangan Fizikal dan Estetika (kretiviti)


Standard pembelajaran utama: (ST 3.2.2) Menggunakan deria berikut dalam penerokaan alam sekitar secara terbuka : a. penglihatan


Standard pembelajaran yang disepadukan:
i)  (BM 2.2.8) Bersoal jawab secara bersopan

ii) (KTI 1.2.13) Menghasilkan kraf tradisional yang mudah dengan menggunakan bahan yang sesuai



Objektif pembelajaran : Di akhir pengajaran, murid boleh :
 i) murid dapat menggunakan deria penglihatan dalam penerokaan alam sekitar secara terbuka seperti melihat kad gambar pelbagai jenis tikar.

ii) murid dapat bersoal jawab secara bersopan seperti ayaman tikar asal daripada daun mengkuang, dan  pokok buluh.

iii) murid dapat menghasilkan kraf tradisional yang mudah dengan menggunakan bahan yang sesuai seperti ayaman tikar daripada kertas warna.


Pengetahuan sedia ada           : Murid sudah mengenali bentuk tikar

Penerapan nilai                      : Peka, berani, bersungguh-sungguh, berkeyakinan, bersemangat.

Alat Bantu Mengajar (ABM) :  Komputer riba, ayaman tikar, tayangan video, kertas lukisan, kertas warna, gam dan guntung.

KBKK                                  : Menjana idea


MI                                         : Kecerdasan Kinestetik Tubuh 

Kosa Kata                             :Ayaman tikar. tikar buluh dan daun mengkuang.






RANCANGAN MENGAJAR

LANGKAH
    MASA
           
           AKTIVITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN


CATATAN

AKTIVITI GURU


AKTIVITI PELAJAR

Set Induksi
( 5 minit   )





1) Guru masuk ke kelas dengan membawa segulung  kertas, dan membawa komputer riba untuk tayangan video.

2) Guru meminta murid meneka apa yang ada di dalam  pada gulungan kertas tersebut.

1) Murid menanti apa yang guru bawa dan tertanya-tanya apa ada pada gulungan tersebut.


2) Murid cuba  memberi pelbagai jawapan dan meneka apa yang ada pada gulungan kertas tersebut.

ABM :   Ayman tikar

Objektif :

Nilai : Peka

KBKK : Menjana idea.


Langkah 1
(  10 minit   )










1) Guru membuka gulungan kertas tersebut dan murid memerhati gulungan kertas tersebut dan guru menerangkan kepada murid bahawa gulungan kertas tersebut adalah ayaman tikar dari kertas.

2) Guru meminta murid memerhati ayaman tikar tersebut dan bersoal jawab dengan murid seperti ayaman tikar asal daripada daun mengkuang dan pokok buluh.


1) Murid  melihat apa yang dilakukan oleh guru dan mendengar penerangan guru.





 2) Murid memerhati gulungan tikar tersebut dan menjawab persoalan guru.

ABM :  Ayaman tikar
Objektif : (i), (ii)

Nilai : Bersungguh-sungguh.



KBKK: Menjana idea.






Langkah 2
(15 minit  )

1) Guru membuka tayangan video mengenai jenis-jenis tikar. Contoh seperti tikar mengkuang, tikar buluh dan sebagainya.

2) Guru menceritakan kepada murid tentang tikar dan meminta murid untuk mengeja perkataan tikar yang ada di tanyangan video tersebut dan membuka tayangan video cara bagaimana membuat ayaman tikar.

3) Guru meminta beberapa orang murid ke hadapan untuk menyebut jenis-jenis tikar di tayangan video.
contoh: tikar, daun mengkuang, tikar mengkuang, buluh, tikar buluh, dan ayaman tikar 

1) Murid memberi perhatian serta cuba memberi reaksi yang gembira .



2) Murid memberi perhatian dan mengeja perkataan tikar dan seterusnya melihat video cara membuat ayaman tikar.





3) Beberapa orang murid ke hadapan dan cuba menyebut jenis-jenis  tikar tersebut.
contoh: tikar, daun mengkuang, tikar mengkuang, buluh, tikar buluh, dan ayaman tikar 


ABM : Tayangan video

Objektif : (i), (ii)



Nilai : Berani.






 KBKK: Mnejana idea.



Langkah 3
(20 minit  )

1) Guru menerangkan kepada murid tentang cara membuat ayaman tikar menggunakan kertas lukisan dan warna.

2) Guru memberi kertas lukisan, kertas warna gam, gunting kepada murid dan  meminta murid untuk membuat ayaman tikar tersebut dengan bimbingan.  

1) Murid dengan semangat guru membuat ayaman tikar tersebut.



2) Murid turut menerima kertas lukisan, kertas warna gam, gunting dari guru dan membuat yaman tikar dengan adanya bimbingan dari guru.  

ABM: kertas lukisan, kertas warna gam, gunting

Objektif : (iii)

Nilai: semangat.

KBKK: Menjana idea.








Penutup
(5 minit )



















1) Guru membuat rumusan tentang pembelajaran hari ini.

2) Guru menyoal semula kepada murid tentang jenis tikar.



1) Murid mendengar rumusan guru.


2) Murid menjawab soalan guru.




ABM : -


Objektif : -


Nilai: Berkeyakinan


KBKK: Menjana idea.


Impak : Secara keseluruhannya, murid-murid dapat menjawab secara lisan berdasarkan bahan yang ditunjukkan oleh guru. Bagaimanapun bilangan murid yang dapat menguasai hanyalah 23 daripada 25 orang murid sahaja. Ini mungkin untuk membuat aktiviti mengenal seni, kraf ataupun peralatan tradisoanal sangat sukar kerana ada ganguan yang tidak dapat di jangka. Justeru itu, guru perlu lebih bijak dan cekap untuk mengawal situasi pada masa itu.









LEMBARAN KERJA




4 Tahun


Warnakan kotak-kotak di bawah dengan dua warna  yang berbeza.









contoh yang perlu di warnakan..



Lembaran kerja untuk 5 Tahun

buat ayaman tikar...


1 comment: